Να «μην» …. εφαρμοστούν οι δικαστικές αποφάσεις για το θέμα της επιλογ?ς των στελεχών της εκπαίδευσης

Να «μην» …. εφαρμοστούν οι δικαστικές αποφάσεις για το θέμα της επιλογ?ς των στελεχών της εκπαίδευσης

?ου Γεώργίου Π. Μπουρίτσα
Εκπαιδευτικού , πρώην Προέδρου Ένωσης Ελλ?νων Φυσικών

Η τελευταία ανακοίνωση της ΟΛΜΕ για άμεση εφαρμογ? των δικαστικών αποφάσεων που αφορούν την επιλογ? στελεχών της εκπαίδευσης ανακινεί ένα θέμα για το οποίο κανείς δεν έχει στην πράξη υποστηρίξει μέτρα, μεθόδους και επιβάλει πρακτικές που να αποτρέπουν την παραβίαση στο διαδικαστικό επίπεδο της επιλογ?ς των αρχών της διαφάνειας, αντικειμενικότητας, αμεροληψίας και της εφαρμογ?ς των όσων καθορίζονται από τις προκηρύξεις επιλογ?ς των στελεχών της εκπαίδευσης και αυτό ανεξάρτητα από το κατά πόσο συμφωνεί ? διαφωνεί κανείς με τα κριτ?ρια της επιλογ?ς.

Για την κατάσταση αυτ? που δεν τιμά το σύνολο της εκπαιδευτικ?ς κοινότητας και έχει οδηγ?σει στην έκδοση δεκάδων ακυρωτικών δικαστικών αποφάσεων των πράξεων των υπηρεσιακών συμβουλίων, που αφορούν την επιλογ? των στελεχών της εκπαίδευσης, θα έπρεπε η εκπαιδευτικ? κοινότητα να έχει ξεκαθαρίσει ότι η διαδικασία της επιλογ?ς θα έπρεπε να συνεπάγεται τα ακόλουθα:

• τη δημοσιοποίηση όλων των μετρ?σιμων προσόντων των υποψηφίων και τη δυνατότητα πρόσβασης σε αυτά [τίτλους σπουδών, βεβαιώσεις κλπ] όλων όσων μετέχουν στη διαδικασία της επιλογ?ς..
o ?ι νόημα έχει η δυνατότητα ένστασης, όταν υπάρχει η στείρα άρνηση για πρόσβαση στα τεκμ?ρια που αναφέρονται στα προσόντα των υποψηφίων;
o ?ι νόημα έχει η δυνατότητα ένστασης, όταν τα υπηρεσιακά συμβούλια δεν αισθάνονται την υποχρέωσ? τους να ανακοινώσουν [όχι πάντα] αναλυτικά τα προσόντα των υποψηφίων με καταστάσεις που δεν θα αναφέρουν μόνο τα μετρ?σιμα μόρια που αντιστοιχούν σε κάθε κατηγορία προσόντων αλλά να δημοσιοποιούν το συγκεκριμένο τεκμ?ριο που αντιστοιχεί στο συγκεκριμένο προσόν.
• την υποχρέωση να τηρούνται λεπτομερ? πρακτικά των συνεντεύξεων [ερωτ?σεις μελών του υπηρεσιακού συμβουλίου και απαντ?σεις υποψηφίων] .
• την υποχρέωση των μελών των υπηρεσιακών συμβουλίων να καταχωρείται στα πρακτικά των πράξεων πλ?ρης αιτιολόγηση της όποιας απόφασ?ς τους, γεγονός που εξασφαλίζει την ανάληψη των προσωπικών ευθυνών του καθενός με ότι αυτό συνεπάγεται.
• την παραίτηση από τη θέση του μέλους του υπηρεσιακού συμβουλίου όλων όσων επιθυμούν να διεκδικ?σουν θέση στελέχους της εκπαίδευσης .
Στο σημείο αυτό θα πρέπει να τονιστεί ότι η μη συμμετοχ? των μελών των υπηρεσιακών συμβουλίων που διεκδικούν θέσεις στελεχών της εκπαίδευσης μόνο στο σημείο της διαδικασίας επιλογ?ς στο οποίο οι ίδιοι κρίνονται ? της κρίσης των συνυποψ?φιών των δεν λύνει κανένα πρόβλημα, αλλά αποτελεί πρόσθετο σημείο διαβλητότητας και το άλλοθι για παρεμβάσεις τους που αφορούν όλα τα στάδια λ?ψης της απόφασης επιλογ?ς με τη συμμετοχ? τους στη διαδικασία λ?ψης της απόφασης

Για όλα αυτά και όχι μόνο θα ?ταν σημαντικ? συμβολ? στο πολυδιαφημισμένο «διάλογο» για την παιδεία η έμπραχτη τοποθέτηση όλων στο ζ?τημα αυτό.

Θα περίμενα η κυβέρνηση να ζητ?σει από τα υπηρεσιακά συμβούλια την άμεση εφαρμογ? των δικαστικών αποφάσεων και την επανάληψη της διαδικασίας επιλογ?ς από την αρχ? χωρίς ερμηνείες που να δικαιολογούν στο πολιτικό επίπεδο τις διαβλητές αποφάσεις.

Θα περίμενα από τον ?ομέα Παιδείας του ΠΑ.ΣΟ.Κ. να υιοθετ?σει το σύνολο των παραπάνω διαπιστώσεων υλοποιώντας την ξεκάθαρη τοποθέτηση του αρχηγού της αξιωματικ?ς αντιπολίτευσης για εφαρμογ? στην πράξη αδιάβλητων και αξιοκρατικών διαδικασιών επιλογ?ς των στελεχών της εκπαίδευσης

Θα περίμενα το ίδιο από όλα τα κόμματα της αντιπολίτευσης

Θα περίμενα από την ΟΛΜΕ, πέραν από τα όσα διατυπώνονται στην τελευταία και με αφορμ? το συνέδριό της ανακοίνωση, την έμπραχτη υποστ?ριξη των στα λόγια διακηρυγμένων θέσεών της για την επιλογ? των στελεχών με::
o το να ζητ?σει από όλα τα αιρετά και μη μέλη των υπηρεσιακών συμβουλίων που έχουν διεκδικ?σει και καταλάβει θέσεις στελεχών της εκπαίδευσης την άμεση παραίτησ? τους τόσο από τη θέση που κατέλαβαν όσο και από τη θέση του μέλους των υπηρεσιακού συμβουλίου
o το να ζητ?σει την υλοποίηση των παραπάνω προτάσεων που αναφέρονται στη διαδικασία επιλογ?ς από τα υπηρεσιακά συμβούλια και στην περίπτωση «άρνησης» εφαρμογ?ς τους από την πλειοψηφία τους την απόσυρση από τη διαδικασία όλων των αιρετών μελών των συμβουλίων.
Η τυχόν άρνηση σε μια τέτοια προτροπ? απλά θα αποτελεί την επιβεβαίωση της συνευθύνης στη διαβλητότητα των διαδικασιών όσων ταυτόχρονα εμφανίζονται ως υποστηρικτές των αδιάβλητων διαδικασιών
o το να δώσει στη δημοσιότητα όλα τα ονόματα των μελών των υπηρεσιακών συμβουλίων που συμμετείχαν στις διαδικασίες επιλογ?ς στελεχών της εκπαίδευσης και ταυτόχρονα ?ταν κριτές του «εαυτού τους» και κατέλαβαν θέση στελέχους της εκπαίδευσης και αυτό ανεξάρτητα αν τα προσόντα τους δικαιολογούν την κατάληψη της θέσης.

?έλος σε σχέση με την ουσία της επιλογ?ς και σε σχέση με προτάσεις που διατυπώνονται για την επιλογ? των στελεχών της εκπαίδευσης και όχι μόνο, θα ?θελα να παραθέσω επιγραμματικά και ενδεικτικά προτάσεις που συμβάλλουν στην εξυγίανση των διαδικασιών και αναφέρονται στην:

 αναπροσαρμογ? των μετρ?σιμων κριτηρίων επιλογ?ς με τη μη ύπαρξη ανώτατων ? και κατώτατων ορίων σε όλες τις κατηγορίες των κριτηρίων επιλογ?ς. Η υιοθέτηση θέσεων που θεωρούν ως αντικειμενικά κριτ?ρια επιλογ?ς προσόντα που έχει το μεγαλύτερο ποσοστό των υποψηφίων δεν αποτελεί μετρ?σιμο στοιχείο για την επιλογ?. Και αυτό γιατί μετρ?σιμο προσόν που έχουν όλοι οι υποψ?φιοι δεν αποτελεί κριτ?ριο που συνεισφέρει στην κατάταξη των υποψηφίων . ?ο αντίθετο μάλιστα , αποτελεί το άλλοθι ευνουχισμού της θέσης για ύπαρξη μόνο μετρ?σιμων στοιχείων αξιολόγησης.
 υιοθέτηση της θέσης της αξιολόγησης και μοριοδότησης όλων των προσόντων που διαθέτουν οι υποψ?φιοι ανά κατηγορία κριτηρίων όπως συμβαίνει με την επιλογ? των μελών Δ.Ε.Π. των πανεπιστημίων
Δεν μπορώ να κατανο?σω γιατί μοριοδοτούνται [είται]:
o τα δύο πανεπιστημιακά πτυχία και όχι τα τρία και παραπάνω
o το ένα μεταπτυχιακό ? διδακτορικό δίπλωμα και όχι το δεύτερο ? τρίτο και γιατί τα δύο πτυχία και όχι τα δύο ? τρία μεταπτυχιακά.
o (σπάνια βέβαια) ορισμένος αριθμός δημοσιευμένων επιστημονικών εργασιών και όχι το σύνολο της επιστημονικ?ς δουλειάς των υποψηφίων.
o (με ιδιαίτερες επιπτώσεις για περιπτώσεις ίσων προσόντων) η επάρκεια στη χρ?ση των νέων τεχνολογιών και η γνώση ξένης γλώσσας , ενώ δεν λαμβάνεται υπόψη η επάρκεια επιστημόνων υποψηφίων που κατέχουν αυτά τα προσόντα σε επίπεδο πτυχιακού ? μεταπτυχιακού επιπέδου. Για παράδειγμα υποψ?φιος που διδάσκει την πληροφορικ? ? ξένη γλώσσα σε συναδέλφους του δεν λαμβάνει την μοριοδότηση που στη συγκεκριμένη περίπτωση παίρνει ο μαθητ?ς - συνηποψ?φιός του!! ?ο επιχείρημα για διπλό υπολογισμό μορίων δεν μπορεί να έχει την οποιαδ?ποτε επιστημονικ? , ηθικ? νομιμοποίηση σε μια διαδικασία που επιζητείται η επιλογ? των καλυτέρων και στην οποία γίνεται επίκληση της αξιοκρατίας.
o προσόντα αρχαιότητας αναφορικά με τα χρόνια προϋπηρεσίας στην εκπαίδευση ? σε θέση στελέχους στην εκπαίδευση χωρίς να έχουν αξιολογηθεί τα υποψ?φια στελέχη για την ποιότητα του έργου τους στην θέση που κατείχαν. Έτσι παρατηρείται ο παραλογισμός ύπαρξης κριτικ?ς που παραπέμπει στην μη θετικ? παρουσία στελεχών της εκπαίδευσης στη αναβάθμιση της ποιότητας του έργου τους στη θέση που κατείχαν με την ταυτόχρονη όμως επανεκλογ? τους επειδ? αυτό δικαιολογείται από τη μοριοδότηση της προϋπηρεσίας επειδ? ισχύει το κριτ?ριο της αρχαιότητας κατοχ?ς της θέσης.. Η μεταβατικ? πρότασ? μου είναι, αφού κάποιοι εμμένουν σε αυτ? τη λογικ? και μέχρι να αποδεχτούμε ένα σύστημα αξιολόγησης, να μοριοδοτείται το σύνολο της προϋπηρεσίας και να μην υπάρχουν αποκλεισμοί που βάζουν κατώτερο όριο προϋπηρεσίας για τη διεκδίκηση της θέσης του στελέχους, θέση που ουσιαστικά αφαιρεί τη δυνατότητα ανανέωσης του στελεχιακού δυναμικού της εκπαίδευσης
 στη μη συμμετοχ? στην διαδικασία επιλογ?ς, μελών υπηρεσιακών συμβουλίων με επιστημονικά προσόντα κατώτερα των κρινόμενων.

Επίσης θα ?θελα να κάνω και μια επισ?μανση σε σχέση με τη διαμαρτυρία «αδικημένων» πρώην στελεχών της εκπαίδευσης, τα οποία είχαν κριθεί με διαδικασίες που τώρα καταγγέλλουν ? συμμετείχαν σε διαδικασίες επιλογ?ς και εφάρμοζαν τις πρακτικές που τώρα καταδικάζουν.
Η επισ?μανση αυτ? γίνεται για:
 να ενισχύσει την άποψη για επαναπροσδιορισμό των κανόνων της επιλογ?ς των στελεχών της εκπαίδευσης και της ανάγκης επικράτησης λογικών που παραπέμπουν στην εφαρμογ? προτάσεων που συμβάλουν στην προσπάθεια αναβάθμισης της ποιότητας της εκπαίδευσης στο εκπαιδευτικό – παιδαγωγικό – διοικητικό και ερευνητικό- επιστημονικό επίπεδο.
 να επισημάνει την ανάγκη ενίσχυσης των θεσμών και όχι των προσωπικών επιδιώξεων που σε τελικ? ανάλυση δεν συμβάλουν στην αναβάθμιση της παιδείας.

?έλος θα ?θελα να επισημάνω ότι δεν αποτελεί λύση η θέση που τόσο στο πολιτικό όσο και στο συνδικαλιστικό επίπεδο παραπέμπει για την επίλυση του προβλ?ματος της επιλογ?ς των στελεχών της εκπαίδευσης και όχι μόνο [επισημαίνεται και το θέμα του επιδόματος των 176 Ε?ΡΩ] στην κατά περίπτωση προσφυγ? των θιγόμενων στην δικαιοσύνη.
Η θέση αυτ? έχει ως μόνο πρακτικό αποτέλεσμα την οικονομικ? εξουθένωση των θιγόμενων, την μη ουσιαστικ? δικαίωσ? τους αφού όταν υπάρξουν τελεσίδικες αποφάσεις αυτές δεν έχουν κανένα πρακτικό αποτέλεσμα, παρά μόνο την «ηθικ? δικαίωση» των θιγόμενων. Η θέση αυτ? ουσιαστικά διαιωνίζει μια νοσηρ? κατάσταση που επικρατεί στη εκπαιδευτικ? κοινότητα και που βέβαια αντανακλά τη γενικότερη κοινωνικ? κρίση.

?ο νόημα των αποτελεσμάτων των εκλογών της 7 Ιουνίου 2009 πρέπει να προβληματίσει τις πολιτικές και συνδικαλιστικές ηγεσίες. ?ο μ?νυμα είναι ότι η αναβάθμιση της παιδείας στη χώρα μας απαιτεί ρ?ξεις σε κατεστημένες νοοτροπίες, εφαρμογ? στην πράξη διακηρυγμένων θέσεων, ανανέωση του στελεχιακού δυναμικού στο πολιτικό και συνδικαλιστικό επίπεδο. Η φρεσκάδα νέων απόψεων με φαντασία αποτελεί τον μονόδρομο για ριζικές αλλαγές που δεν μπορούν να εφαρμοστούν με πρακτικές που παραπέμπουν σε απόψεις που όχι μόνο δεν αποδίδουν αλλά οδηγούν στην υποβάθμιση της εκπαίδευσης.

Οι λύσεις μερικές φορές είναι απλές αρκεί να εφαρμόζονται οι θέσεις και προτάσεις που συν?θως υιοθετούνται σε επίπεδο διακηρύξεων και ποτέ δεν υλοποιούνται στην πράξη.

Οι διαδικασίες που παραπέμπουν στις αρχές του δημοκρατικού προγραμματισμού που συνεπάγονται ελεγκτικές πρακτικές και υιοθέτηση και υλοποίηση θέσεων που παραπέμπουν σε μεθόδους αναβάθμισης της ποιότητας της εκπαίδευσης με άξονα τον προγραμματισμό ενεργειών, που να είναι αποδεκτές στο επιστημονικό- εκπαιδευτικό και παιδαγωγικό επίπεδο και να αξιολογούνται σε όλα τα επίπεδα της εφαρμογ?ς τους αποτελούν κατά τη γνώμη μου τη μόνη λύση.

?ο σύνθημα του Μάη του 68 «Νάμαστε ρεαλιστές να ζητάμε το αδύνατο» είναι πάντα επίκαιρο σε μια εποχ? κρίσης των θεσμών και των αξιών
Γιατί η φαντασία στη επίλυση των εκπαιδευτικών ζητημάτων απαιτεί τόλμη και διάθεση ανάληψης του οποιουδ?ποτε κόστους που δεν μπορεί να ταυτίζεται με εξουσιαστικούς στόχους που δεν μπορεί να έχουν την όποια σχέση με την παιδεία, όπου η σχέση των εμπλεκομένων πρέπει να έχει και το στοιχείο της «ερωτικ?ς» διάστασης προκειμένου να οδηγεί στη δημιουργία ευαίσθητων πολιτών που θα αντιμάχονται τους μηχανισμούς αλλοτρίωσης που τείνουν να επιβληθούν στο βωμό μιας παγκοσμιοποιημένης οικονομίας του κέρδους , της ανισοκατανομ?ς και της απαξίας.

?ου Γεωργίου Π. Μπουρίτσα
Εκπαιδευτικού , Πρώην Προέδρου Ένωσης Ελλ?νων Φυσικών